IK ZOEK TOOLS ROND SOCIAAL- EMOTIONEEL LEREN IN DE KLAS
Het is belangrijk dat kinderen leren en leren leren, kennis opdoen, leren plannen en zelfstandig werken. Maar het is even belangrijk dat kinderen zich goed in hun vel voelen, zichzelf kunnen zijn, in hun kracht kunnen staan, vanuit passie en talent kunnen werken.
Om dat te kunnen is het belangrijk dat we hun veerkracht versterken en hun zelfbeeld verbeteren door hen ratio, emotie en intuïtie als evenwichtige mechanismen te leren herkennen en inzetten.
We leren kinderen hun intuïtie te ervaren, te geloven en te durven volgen op een niet-belerende manier. We werken daarom aan didactische tools die makkelijk en veilig inzetbaar zijn in de klas en die werk uit de handen van jou als klasleerkracht neemt. Tegelijkertijd werken ze op de leerdoelstellingen rond sociaal-emotioneel leren.
Om dat te kunnen is het belangrijk dat we hun veerkracht versterken en hun zelfbeeld verbeteren door hen ratio, emotie en intuïtie als evenwichtige mechanismen te leren herkennen en inzetten.
We leren kinderen hun intuïtie te ervaren, te geloven en te durven volgen op een niet-belerende manier. We werken daarom aan didactische tools die makkelijk en veilig inzetbaar zijn in de klas en die werk uit de handen van jou als klasleerkracht neemt. Tegelijkertijd werken ze op de leerdoelstellingen rond sociaal-emotioneel leren.
NIET-LINEAIRE STRIPVERHALEN

- in ontwikkeling
- gebruik: hoekjeswerk
- leeftijd: eerste, tweede leerjaar
Bol, Bons en Buik (die respectievelijk voor ratio, emotie en intuïtie staan) zijn de hoofdpersonages in een reeks leuke verhalen. Op een speelse manier ontdekken kinderen dat afhankelijk van wie (Bol, Bons of Buik) onze keuzes stuurt we een ander resultaat bekomen. Op het eind van elk stripverhaal kan het kind zelf de keuze maken en krijgt het een vervolgverhaal dat aansluit bij de gemaakte keuze. Momenteel werken we een primaire vorm uit: cartoon-werkblaadjes die in eerste instantie voor "hoekwerkjes" bedoeld zijn. Zo leren ze zelfstandig verschillende uitkomsten ervaren. Als leerkracht kan je eventueel aanvullend individueel of in groep in dialoog gaan hierover, afhankelijk van hoe veilig dit voor jou voelt.
BOL, BONS EN BUIK KNUFFELKUSSENS

- in ontwikkeling
- gebruik: hoekjeswerk
- leeftijd: eerste, tweede leerjaar
Bol, Bons en Buik (die respectievelijk voor ratio, emotie en intuïtie staan) zijn de hoofdpersonages in een reeks leuke verhalen. Op een speelse manier ontdekken kinderen dat afhankelijk van wie (Bol, Bons of Buik) onze keuzes stuurt we een ander resultaat bekomen. Op het eind van elk stripverhaal kan het kind zelf de keuze maken en krijgt het een vervolgverhaal dat aansluit bij de gemaakte keuze. Momenteel werken we een primaire vorm uit: cartoon-werkblaadjes die in eerste instantie voor "hoekwerkjes" bedoeld zijn. Zo leren ze zelfstandig verschillende uitkomsten ervaren. Als leerkracht kan je eventueel aanvullend individueel of in groep in dialoog gaan hierover, afhankelijk van hoe veilig dit voor jou voelt.
POSI TIME-OUT
- in ontwikkeling
- gebruik: bewegingstussendoortje
- leeftijd: derde kleuter tot derde leerjaar
De Posi Time-out voert de kinderen op een speelse manier door hun 3 centra. Het eindresultaat zijn kinderen die even hun teveel aan energie hebben kunnen ontladen.
Hierna kan de leerkracht terug op een rustige en geconcentreerde manier aan de slag. De Posi Time-out is een soort audiogids van maximaal vijf minuten waarin een stem hen begeleidt op een zacht muziekje. Ze starten met een rondje waarin de fantasie geprikkeld wordt, evolueren naar korte momenten waarop ze fysiek en auditief eens alles eruit kunnen jellen om te eindigen in een zen-moment en ze rust vinden bij zichzelf en nadien ook rustig kunnen verder werken aan de opdrachten waarmee ze bezig waren.
BOL, BONS EN BUIKSPEL
- prototype ontwikkeld, kan aangevraagd worden om samen met ons te testen
- gebruik: ochtendmoment of apart moment met klein groepje
- leeftijd: vanaf 2e, 3e leerjaar
Het bol bons en buikspel maakt het gebruik van hoofd- hart en buik heel tastbaar. Concrete situaties waar de kinderen dagdagelijks mee geconfronteerd worden (op school, bij een nevenactiviteit of thuis), worden op een speelse manier bekeken. Wat zegt mijn hoofd in deze situatie? Welke emoties komen er los en wat zegt mijn buikgevoel? Het spel kan gespeeld worden met een leerkracht. We werken momenteel ook aan een aangepaste versie waarbij de leerkracht niet hoeft deel te nemen. Er is sowieso een briefing voor de leerkracht voorzien.
THEATERWORKSHOPS (past binnen cultuur op school, aanbod rond welzijn, veerkracht en sociaal-emotionele ontwikkeling)
Via de interactieve theaterworkshop van Posi and Friends krijgen kinderen op een originele manier inzicht in zichzelf. Met professionele theatermakers van O’Kontreir, leuke animatiefiguren verwerkt in de Kamishibai vertelmethode en sterk onderbouwde scenario’s, werken we rond thema’s die voor de doelgroep van 6 tot 10 jarigen belangrijk zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Straffe ondernemers (die kinderen hebben bij jullie op school) geven graag een return aan de maatschappij! Ken je dus bedrijven die graag zo’n theaterworkshop aan jouw school willen sponsoren, laat het ons weten op info@posiandfriends.be
Een theaterworkshop kost 1500 euro (excl. Btw) en duurt zo’n 2-tal uurtjes.
Straffe ondernemers (die kinderen hebben bij jullie op school) geven graag een return aan de maatschappij! Ken je dus bedrijven die graag zo’n theaterworkshop aan jouw school willen sponsoren, laat het ons weten op info@posiandfriends.be
Een theaterworkshop kost 1500 euro (excl. Btw) en duurt zo’n 2-tal uurtjes.
OPLEIDING ROND STRESS EN OPTIMALE COMMUNICATIE
Stijgende werkdruk, tekort aan leerkrachten, veeleisende ouders, kinderen met gedragsproblematieken, het is soms heel veel om als leerkracht te dragen. Daarnaast nog tijd voor jezelf en/of je gezin vinden, blijkt niet evident. En zo sta je op met stress en ga je ermee slapen. Je slaapt niet goed, bent met van alles bezig in je hoofd en slaagt er niet in om het op een goede manier naar anderen te communiceren.
Herkenbaar? Dan zijn onze opleidingen rond stresshantering en optimale communicatie allicht iets voor jou en jouw collega’s.
Onze opleidingen “Posi Essentials” zijn de vertaalslag van de inzichten die we aan de kinderen meegeven naar volwassen. Uiteindelijk zijn we ook maar gewoon grote kinderen. De Posi-Essentials zijn ontwikkeld om jou veerkrachtig en weerbaar te maken.
We werken aan jouw zelfrespect en leren hoe je de teugels weer zelf in handen kan nemen
Heb je nood aan één-op-één coaching? Dat kan!
Zoek je een keynote of training dag voor jou en jouw collega’s tijdens bijvoorbeeld een pedagogische studiedag? Dat kan!
Stuur ons een mailtje op info@posiessentials.be en we nemen zo snel als mogelijk contact met jou op.
Oh ja. Niet onbelangrijk. Alle winsten uit deze activiteiten worden geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van onze Posi-kids projecten, want jonge kinderen laten opgroeien tot weerbare en zelfverzekerde volwassenen is onze missie.
Herkenbaar? Dan zijn onze opleidingen rond stresshantering en optimale communicatie allicht iets voor jou en jouw collega’s.
Onze opleidingen “Posi Essentials” zijn de vertaalslag van de inzichten die we aan de kinderen meegeven naar volwassen. Uiteindelijk zijn we ook maar gewoon grote kinderen. De Posi-Essentials zijn ontwikkeld om jou veerkrachtig en weerbaar te maken.
We werken aan jouw zelfrespect en leren hoe je de teugels weer zelf in handen kan nemen
Heb je nood aan één-op-één coaching? Dat kan!
Zoek je een keynote of training dag voor jou en jouw collega’s tijdens bijvoorbeeld een pedagogische studiedag? Dat kan!
Stuur ons een mailtje op info@posiessentials.be en we nemen zo snel als mogelijk contact met jou op.
Oh ja. Niet onbelangrijk. Alle winsten uit deze activiteiten worden geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van onze Posi-kids projecten, want jonge kinderen laten opgroeien tot weerbare en zelfverzekerde volwassenen is onze missie.